-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43074 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:31

تفسير فراز دوم تا چهارم خطبة شصت و نهم كه حضرت علي(ع) در سرزنش بعضي از يارانش ايراد فرموده، چيست؟
«كَمْ أَدْريكُمْ كَماتُداريَ الْبِكارُ الْعَمِدَةُ وَ الثِّيابُ الْمُتَداعِيَةُ كُلَّما حيصَتْ مِنْ جانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ» [اي مردم سست عنصر، چقدر و تا كي با شما مدارا كنم، آنچنانكه با شترهائي كه كوهان آنان كوفته شده است، مدارا مي‎شود و آنچنانكه با لباسهاي كهنه و پوسيده رفتار مي‎شود كه از هر طرف دوخته شود، از طرف ديگر دريده گردد].
چه كنم با شما! اگر با سختگيري قدرت و كيفرهاي رنج‎آور با شما مدارا كنم، استعدادهاي با ارزش و با عظمت‎تان تباه خواهد گشت. و ناتواني‎هايتان دردها بر دردهايم خواهد افزود. اگر رهايتان سازم و خود را از شما كنار بگيرم، در زباله‎دان حيوانيت غوطه‎ور خواهيد گشت. دست به اصلاح يكي از تباهي‎هاي شما مي‎زنم، بعد ديگري از شما مختل مي‎گردد و يا پاسخي هماهنگ نمي‎دهد!!
در آن هنگام كه شخصيت آدمي وحدت و استقامت خود را در حيات مادي يا معنوي از دست داد، مشمول تشبيه بسيار زيبا و عالي است كه اميرالمؤمنين(ع) در جملات مورد تفسير آورده است. اينگونه مردم را كه وحدت و استقامت و اعتدال شخصيتشان مختل گشته است، نه مي‎توان با قدرت سختگيري و كيفر اصلاح نمود و نه مي‎توان رهايشان ساخت، زيرا كاري كه از شمشير و كيفر برمي‎آيد به جز در افراد استثنائي كه طعم عدالت و رشد روحي را چشيده‎اند، چيزي جز جلوگيري موقت از بروز فساد نمي‎باشد، در اين‎صورت است كه رهبري كه خود را مكلف به تكليف الهي دربارة اصلاح مردم جامعة خود مي‎داند، رنج‎ها خواهد ديد و شب و روز به خود خواهد پيچيد. زيرا تلاش و كوشش يك رهبر الهي دربارة كساني كه نه زبانش را مي‎فهمند و نه حاضرند براي بهبود شخصيتشان گامي بردارند، به جائي نخواهد رسيد. اميرالمؤمنين(ع) در اين سخنان، درد آن مردم را با روشنترين بيان و تشبيه همه فهم بيان مي‎دارد:
قول و فعل بي‎تناقص بايدت
تا قبول اندر زمان پيش آيدت

سعيكم شتي تناقض اندريد
روز مي‎دوزيد و شب برميدريد

پراكندگي و غيرقابل محاسبه شدن گفتار و كردار جمعي از مردم [مانند يك فرد] ناشي از همان بيماري اختلال وحدت شخصيت و استقامت در مسير حيات مادي و معنوي است. از مختصات بسيار عمومي اين بيماري همان انعطاف منفي است كه در شكل اين جمله مورد آشنائي همة ما است: «اين‎طور است، ولي آنطور هم مي‎شود».

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.